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翻訳者:wilder
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高利貸しのユートピア

ギルバート・キース・チェスタトン


第九章

社会主義の仮面



 誠実な社会主義者の目的は、社会主義の到来を防ぐことにある。皮肉でも何でもなく、むしろ正反対の賛辞である。その政治的本能と公共精神に対する賛辞だ。大げさに聞こえるかもしれないが、現在の政治家たちが作り上げようとしているものは、実にインチキ社会主義というものであり、これがまんまと作り上げられた際には、貧困のための闘いは負けを被るのだ。


 まず書いておかなければならないのは、我々が生きている不思議な時代に関する一般的真理だ。ある人々、特に学者ぶった社会主義者たちに、奴隷国家とは社会主義なりと思わせることは難しくはない。理由はかくのごとし。ブラッチフォードやフレッド・ヘンダーソンのような、明晰で鋭いベテラン社会主義評論家は言う。金権政治家の経済力は、私財によるものだ、と。もちろんある意味でこれは正しい。私財というものが一部の人間に囲われた財産と同一ではない、という点を誤解しがちではあるのだが。ことはもっと微妙だ。ブラッチフォードみたいなまっとうな評論家にとっては、狂気の沙汰とまでは言わないが微妙すぎる問題だろう。今日では、私財を遣うときだけではなく、公共の財産を扱うときにもルールがある。マーレイ卿のような人物は糸を操っている、それも財布の糸を操っているわけだが、かような立場の本質とは糸が絡まっているところにある。彼が握っている金の人知れぬ強さというのは、それが彼の金だというところにはない。彼の金なのか、あるいは後継者の金か、あるいは兄弟の金か、マルコーニ・カンパニーの金か、自由党の金か、はたまた英国の金なのかどうか、誰もはっきりさせようとしないというところにあるのだ。財に埋もれているのに、私財ではない。私財ではないからこそ、金権政治の極致であるというのだ。例えば以下のごとし。金庫の金とポケットの金をごっちゃにするおめでたい習慣によって、その金が公式か非公式かよくわからぬこととなり、理屈のうえでは没収されたとしても実際には金持ちは金持ちのままでいられる。ロイド・ジョージ氏は議員として年間四百得ているが、首相の収入に留まらず、知るべくして知った国家機密を売りさばいてさらに莫大な金を得ているかもしれない。そんなことはとうに企んでいるという方もいるだろう。年四百ではなく一日四ペンスに削減することも可能だが、それでもジョージ氏は莫大なる財政上の地位に留まり続けるだろう。社会主義国家は――現代国家といくらか似ており――平等主義ではあるが――莫大な金を管理し、多大な利便性を享受しているはずということを思い出されるに違いない。理屈の上では個人ではなく機関として行っているにもかかわらず、特定の人物が特定の方法で手綱を取って楽しみを謳歌するのというのはよくあることなのである。たとえば、首相は私邸に住んでいるが、(潔癖な方々にお知らせするのはつらいが)それは公邸でもあるのだ。普通は官庁で子供のパーティを開いたり寝床に入ったりはしないのであるが、それでもそこは官庁だとみなされている。ハーバート・サミュエル氏がどこに住んでいるか知らぬが、家具も調度にも満足しているはずだ。現在の政治では、社会主義化せんとしてこれを撤去する必要はない。絨毯からダイヤのピンを撤去する必要も、皿の上から金のスプーンを回収する必要もない。首相官邸同様、公邸と呼べばすむ。官僚主義の皮をかぶって金権政治が完成している可能性もないとは言えないのである。富裕な君主というのは、スポーツの世界で批判される、「紳士的な」選手に与えられた地位と同じだ。プロみたいにお金をもらう選手がいると言っているわけだが、これは経費と呼ばれるだけなのだ。このシステムは、かつてバーナード・ショウ氏によって主張されたのと同様確実に、賃金平等の原理に沿って運営されたであろう。国家の理論によれば、ハーバート・サミュエル氏もロイド・ジョージ氏も、四ペンスのためにあくせくする質素な市民であったかもしれぬし、赤帽や石炭運び以上に逼迫した暮らしをしていたかもしれぬ。毛皮のコートで自動車に乗った、ハーバート・サミュエル氏の影らしきものを感じたら、「制限速度推進調査委員会」という表題のもと、(見つけられるならば)経費を調べるべきだ。ハンモックに寝そべり高級葉巻をくゆらすロイド・ジョージ氏らしき人物を(目の当たりに)見たときには、「縄と網に関する状況調査課」とか「キューバの煙草貿易:国家調査官の報告書」とかにまたがる経費を確認すべきなのである。


 我々が負けじと打ち倒さない限り、こんな社会がやって来る。良きにつれ悪きにつれ、とどのつまりは一つの仕組み、祖先が金貸しとか高利貸しと呼んでいたものに落ち着くわけだ。かくなる企みは良くも悪くも、高利貸しの宣伝だ。彼らの書くものは何であれ、高利貸しの客引きだし、系統立った選集も、高利貸しのニーズに沿った選択であり、宗教は高利貸しを許すだけの慈悲を持っており、刑法は、高利貸しの批判者を鎮圧するほど残酷さを持ち合わせているのである。またの名を奴隷。これが社会主義の正体かもしれない。


G.K.Chesterton 'IX. THE MASK OF SOCIALISM' の全訳です。

『高利貸しのユートピア』("Utopia of Usurers" 1917)より、第九章。


Ver.1 03/08/22


[作品について]
知りすぎていた男』(1922)の五年前に出版された評論集です。『知りすぎた男』には時の総理大臣ロイド・ジョージを連想させる記述があったので、チェスタトンはロイド・ジョージをどうとらえていたのだろう、と調べてみてこれにぶつかりました。
 本文にある通り、チェスタトンはロイド・ジョージ(とその戦時社会主義)には批判的です。しかし『知りすぎた男』では批判的というよりはむしろ同情的に描かれているように感じました。(第一話のジェンキンスにしろ、第八話の臨時内閣もどきにしろ)。
 五年のあいだに考えが変わったのか? それとも私が『知りすぎた男』を誤読していたのか? チェスタトンの評論をすべて読んだわけではないので断定できませんが、おそらくチェスタトンのスタンスは変わっていないんじゃないかと思います。
 じゃあ『知りすぎた男』ってのは何なんだ、って考えたときに、あれは〈戦争中〉という特殊な状況の中で、正義とか道徳とは別に、人が〈愛国的〉にならざるを得ないという状況を描いた作品だったのかなあ、と感じております。まあもちろんこの評論を読んだだけでここまで考えてしまうというのは、考察なんてものじゃなくただの空想にすぎないんですが。


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IX. THE MASK OF SOCIALISM

The chief aim of all honest Socialists just now is to prevent the coming of Socialism. I do not say it as a sneer, but, on the contrary, as a compliment; a compliment to their political instinct and public spirit. I admit it may be called an exaggeration; but there really is a sort of sham Socialism that the modern politicians may quite possibly agree to set up; if they do succeed in setting it up, the battle for the poor is lost.

We must note, first of all, a general truth about the curious time we live in. It will not be so difficult as some people may suppose to make the Servile State look rather like Socialism, especially to the more pedantic kind of Socialist. The reason is this. The old lucid and trenchant expounder of Socialism, such as Blatchford or Fred Henderson, always describes the economic power of the plutocrats as consisting in private property. Of course, in a sense, this is quite true; though they too often miss the point that private property, as such, is not the same as property confined to the few. But the truth is that the situation has grown much more subtle; perhaps too subtle, not to say too insane, for straight-thinking theorists like Blatchford. The rich man to-day does not only rule by using private property; he also rules by treating public property as if it were private property. A man like Lord Murray pulled the strings, especially the pursestrings; but the whole point of his position was that all sorts of strings had got entangled. The secret strength of the money he held did not lie merely in the fact that it was his money. It lay precisely in the fact that nobody had any clear idea of whether it was his money, or his successor's money, or his brother's money, or the Marconi Company's money, or the Liberal Party's money, or the English Nation's money. It was buried treasure; but it was not private property. It was the acme of plutocracy because it was not private property. Now, by following this precedent, this unprincipled vagueness about official and unofficial moneys by the cheerful habit of always mixing up the money in the pocket with the money in the till, it would be quite possible to keep the rich as rich as ever in practice, though they might have suffered confiscation in theory. Mr. Lloyd George has four hundred a year as an M. P.; but he not only gets much more as a Minister, but he might at any time get immeasurably more by speculating on State secrets that are necessarily known to him. Some say that he has even attempted something of the kind. Now, it would be quite possible to cut Mr. George down, not to four hundred a year, but to fourpence a day; and still leave him all these other and enormous financial superiorities. It must be remembered that a Socialist State, in any way resembling a modern State, must, however egalitarian it may be, have the handling of huge sums, and the enjoyment of large conveniences; it is not improbable that the same men will handle and enjoy in much the same manner, though in theory they are doing it as instruments, and not as individuals. For instance, the Prime Minister has a private house, which is also (I grieve to inform that eminent Puritan) a public house. It is supposed to be a sort of Government office; though people do not generally give children's parties, or go to bed in a Government office. I do not know where Mr. Herbert Samuel lives; but I have no doubt he does himself well in the matter of decoration and furniture. On the existing official parallel there is no need to move any of these things in order to Socialise them. There is no need to withdraw one diamond-headed nail from the carpet; or one golden teaspoon from the tray. It is only necessary to call it an official residence, like 10 Downing-street. I think it is not at all improbable that this Plutocracy, pretending to be a Bureaucracy, will be attempted or achieved. Our wealthy rulers will be in the position which grumblers in the world of sport sometimes attribute to some of the "gentlemen" players. They assert that some of these are paid like any professional; only their pay is called their expenses. This system might run side by side with a theory of equal wages, as absolute as that once laid down by Mr. Bernard Shaw. By the theory of the State, Mr. Herbert Samuel and Mr. Lloyd George might be humble citizens, drudging for their fourpence a day; and no better off than porters and coal-heavers. If there were presented to our mere senses what appeared to be the form of Mr. Herbert Samuel in an astrakhan coat and a motor-car, we should find the record of the expenditure (if we could find it at all) under the heading of "Speed Limit Extension Enquiry Commission." If it fell to our lot to behold (with the eye of flesh) what seemed to be Mr. Lloyd George lying in a hammock and smoking a costly cigar, we should know that the expenditure would be divided between the "Condition of Rope and Netting Investigation Department," and the "State of Cuban Tobacco Trade: Imperial Inspector's Report."

Such is the society I think they will build unless we can knock it down as fast as they build it. Everything in it, tolerable or intolerable, will have but one use; and that use what our ancestors used to call usance or usury. Its art may be good or bad, but it will be an advertisement for usurers; its literature may be good or bad, but it will appeal to the patronage of usurers; its scientific selection will select according to the needs of usurers; its religion will be just charitable enough to pardon usurers; its penal system will be just cruel enough to crush all the critics of usurers: the truth of it will be Slavery: and the title of it may quite possibly be Socialism.


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